INFORMATIVA

Il sito utilizza cookie tecnici e di terze parti per migliorare i servizi offerti e ottimizzare l'esperienza dell'utente. Proseguendo la navigazione - senza modificare le impostazioni del browser - accetti di ricevere i cookie. Se non desideri ricevere i cookie, modifica le impostazioni del tuo browser, ma sappi che alcuni servizi non funzioneranno correttamente. Learn more

I understand

Cookie

Informativa e acquisizcione del consenso per l’uso dei cookie sul portale web http://pcnitalia.mise.gov.it ai sensi del Provvedimento n. 229 dell’8 maggio 2014 del Garante per la protezione dei dati personali.

 

Cosa sono i cookie?

 

Di seguito la definizione contenuta nel punto 1 della premessa al Provvedimento del Garante di cui sopra:

 

Considerazioni preliminari.I cookie sono stringhe di testo di piccole dimensioni che i siti visitati dall’utente inviano al suo terminale (solitamente al browser), dove vengono memorizzati per essere poi ritrasmessi agli stessi siti alla successiva visita del medesimo utente.

Nel corso della navigazione su un sito, l’utente può ricevere sul suo terminale anche cookie che vengono inviati da siti o da web server diversi (c.d. “terze parti”), sui quali possono risiedere alcuni elementi (quali, ad esempio, immagini, mappe, suoni, specifici link a pagine di altri domini) presenti sul sito che lo stesso sta visitando.

Cookie tecnici. I cookie tecnici sono quelli utilizzati al solo fine di “effettuare la trasmissione di una comunicazione su una rete di comunicazione elettronica, o nella misura strettamente necessaria al fornitore di un servizio della società dell’informazione esplicitamente richiesto dall’abbonato o dall’utente a erogare tale servizio” (cfr. art. 122, comma 1, del Codice).

 

Essi non vengono utilizzati per scopi ulteriori e sono normalmente installati direttamente dal titolare o gestore del sito web.

Possono essere suddivisi in cookie di navigazione o di sessione, che garantiscono la normale navigazione e fruizione del sito web (permettendo, ad esempio, di realizzare un acquisto o autenticarsi per accedere ad aree riservate); cookie analytics, assimilati ai cookie tecnici laddove utilizzati direttamente dal gestore del sito per raccogliere informazioni, in forma aggregata, sul numero degli utenti e su come questi visitano il sito stesso; cookie di funzionalità, che permettono all’utente la navigazione in funzione di una serie di criteri selezionati (ad esempio, la lingua, i prodotti selezionati per l’acquisto) al fine di migliorare il servizio reso allo stesso.

Per l’installazione di tali cookie non è richiesto il preventivo consenso degli utenti, mentre resta fermo l’obbligo di dare l’informativa ai sensi dell’art. 13 del Codice, che il gestore del sito potrà fornire con le modalità che ritiene più idonee.

 

I cookie servono a migliorare i servizi che ti offriamo, ad esempio:

consentono a un servizio di riconoscere il tuo dispositivo, per evitarti di inserire più volte le stesse informazioni nel corso di un'attività

calcolano quanti utenti stanno usando i servizi, in modo da agevolarne l'utilizzo e assicurare la capacità necessaria a una navigazione veloce.

 

Se non ci autorizzi a usare i cookie, determinate funzioni e pagine non possono funzionare come previsto.

Se desideri eliminare i file cookie eventualmente già presenti sul tuo computer, leggi le istruzioni del tuo browser cliccando sulla voce “Aiuto” del relativo menu.

ARE YOU AN INSTITUTION?

Institutional role of the National Contact Point

By signing the "Declaration on International Investment and Multinational Enterprises" all OECD Member governments and other non-OECD governments undertook to work together and to adopt appropriate policies in order to improve the international cross-border investment environment and to maximise the economic social and environmental positive impacts of these investments, including multinationals’ FDI, minimising their negative impacts.

In particular, the adhering governments:

  • jointly recommend to multinational companies operating in r from their territories to observe the Guidelines;
  • undertake to accord to foreign companies operating in their territories treatment no less favourable than that accorded to domestic enterprises;
  • undertake to prevent the imposition of conflicting requirements to  multinational enterprises;
  • undertake to strengthen cooperation in the field of direct international investments making the incentive and disincentive measures as transparent as possible.

 As stated in the preface of the Guidelines, the contents of which integrate the "Declaration ..." Governments adhering to the Guidelines are engaged, in a binding way, to implement them according to the Decision of the Council (an organiswation of supervision and strategic direction of the OECD).

The Council Decision provides that, to implement the Guidelines, each Government adhering to the "Declaration ..." should establish a National Contact Point, a facility for which the OECD imposes no  condition but guaranteeing effectiveness and visibility, accessibility, transparency and accountability.

 

Establishment of the Italian National Contact Point

In Italy, the establishment of the National Contact Point was effected by the law 273/2002 (art. 39) and by a subsequent ministerial decree. It 'was designed as simple and streamlined, organised within the Ministry of Economic Development (hereafter MED) - Department of Enterprise and Internationalization - General Directorate for Industrial Policy and Competitiveness, and structured as follows:

  • the Director General of the National Contact Point, the position held by the Director General for Industrial Policy and Competitiveness of MED, which is responsible for the adoption of the final acts and the representation of the National Contact Point;
  • the Secretariat of the National Contact Point, consisting of a manager and several officials of the MED, which ensures the operational management of the National Contact Point; collecting and instructing the specific instances that are submitted, and preparing and implementing the divulgation of the Guidelines;
  • the Committee of the National Contact Point, composed of representatives of the Ministries concerned and the social partners, which is vested with advisory functions;

 

Duties of the National Contact Point

The tasks entrusted to the National Contact Point can be summarised as follows:

  • promotional activities (training, events, distribution of explanatory material, studies and research, practical tools for businesses and institutions, use of the media),
  • responses to requests for information;
  • contribution to the resolution of any disputes arisen in relation to the Guidelines (specific instances);
  •  information provided to stakeholders on the availability of such tools.

 

Modus operandi of the National Contact Point

The National Contact Point is responsible for performing its duties by earning the trust of the social partners and other stakeholders, by developing relationships with representatives of the business community, trade unions, other non-governmental organizations and other interested parties and, possibly, by setting up special multi-stakeholder advisory bodies or supervisory bodies to assist the National Contact Point in the performance of its duties.

Another mode of action of the National Contact Points of the various governments is cooperation and mutual consultation, with the possibility of conducting peer review processes and the requirement to meet at least once a year to share experiences and prepare reports to the Investment Committee.

The Investment Committee is the body which is responsible for the OECD liberalisation measures in the field of international investment and services. It interprets and implements the "Declaration ..." and the decisions on international investment and multinational enterprises and is the guardian of the codes of liberalization of capital movements and current invisible operations. It promotes the liberalization of policies on international capital movements, international direct investment and multinational enterprises and trade in services, the international cooperation in this field and a better understanding of the policy issues at stake.

The Council Decision also provides that the National Contact Points should  cooperate with the OECD Investment Committee and with BIAC, TUAC and OECD Watch (representative bodies at the OECD, respectively, of businesses, trade unions and NGO) for the development and implementation of a '"Proactive Agenda", that is, a program of activities aimed at deepening the crucial issues for the effective observance of the principles and standards contained in the OECD Guidelines by enterprises.